weight-training

Styrketräning har en rad positiva effekter på vår kropp. Vi får mer energi, vi känner oss gladare, stressnivån går ner, vi får en mer gynnsam blodvärdesprofil och så vidare. Problemet för många är att styrketräning inte ger något nöje. Men det har hänt en hel del på det här området de senaste decennierna, och i dag finns det så många styrketräningsmodeller att alla kan hitta något som passar just dem.

Varför styrketräna?

Människokroppen är skapt för att utföra olika fysiska moment. Utan denna medärvda egenskap hade vi knappast överlevt som art på jorden. I dag dock, när den tekniska utvecklingen löser de flesta av våra problem, kan det för många människor te sig ganska onödigt och jobbigt att slita i någon träningslokal. Men faktum är att människokroppen inte har utvecklats lika mycket som världen runtomkring, och behöver fortfarande fysiskt aktivitet och styrka för att klara sig i det långa loppet.

I dina egna händer

Så vad innebär det här att vi inuti oss själva i stort sett ser likadana ut nu som vi gjorde för tusentals år sedan när fysisk aktivitet var ett naturligt inslag i vardagen? Jo, nu måste vi själva ta ansvar för att vi får någon form av fysisk träning trots att vi egentligen inte behöver den i våra dagliga liv längre. Men det finns hjälp och inspiration att få från olika håll, bland annat hos Allt om hälsa där du kan läsa om de senaste rönen vad gäller styrketräning.

Många fördelar

Att styrketräna är en form av aktivitet som inte nödvändigtvis har målet en muskulös kropp. Eftersom våra kroppar är konstruerade för fysisk aktivitet kan en väl avvägd styrketräningsmetod ge oss en bättre allmänhälsa, göra oss gladare, ge oss mer energi, med mera. De undanflykter som många tar till för att slippa ”slita på gymmet” existerar knappt längre tack vare den revolution som ägt rum på området.