208990-women-in-yoga-class

Vad kompressionstighsen gör är helt enkelt att ge stöd till olika muskelgrupper och på så sätt öka blodcirkulationen så att du snabbare återhämtar dig. Kompressonsplagg finns även som linne, underställ, strumpor, tights mm.

Använder du tights när du tränar annars, så kommer du att trivas i kompressionstights också. Skillnaden är att de här sitter avsevärt tightare mot kroppen och kan nästan kännas för liten när man först ska ta på sig dom. Följer man storlekstabellen noga, så hittar du rätt storlek. Själva poängen är ju att de ska hålla åt.

Först och främst passar kompressionstights mycket bra vid löpning, men du kan absolut använda dom vid all typ av träning. Det finns till och med fodrade varianter för vinterträning, men annars kan du alltid komplettera med ett par vindbyxor över. Kompressionsplagg har annars även en kylande effekt och passar därför också bra vid träning i varma klimat.

Kompressionen är graderad över specifika kroppsdelar och förbättrar och stimulerar återflödet till lymfkörtlar och hjärtat som ger ett ökat flöde genom kroppen. Tack vare stödet från tightsen på musklerna, så ökar blodcirkulationen och bidrar till mindre stela muskler, förbygger skador, ökad uthållighet och snabbare återhämtning. Dessutom håller tightsen fast lösare delar på kroppen som annars kan göra ont när dom “skumpar” omkring.

En studie gjord vid Örebros Universitet, visar på tydliga fördelar vid användande av kompressionstights. Försökspersonerna var sex stycken vana löpare som fick springa i 15 km/h på ett löpband, där hastigheten ökades varannan minut tills försökspersonerna inte klarade längre. De fick göra testet med vanliga tights och med kompressionstights. Alla försökspersonerna orkade springa en längre stund med kompsressionskläder på sig. Resultatet påvisade att löparna i snitt klarade nästan en halv minut mer med kompressionskläder. 336 sekunder med vanliga tights och 363 sekunder med kompressionstihgts.