vinterlopning_125411387

Det är ju inte ovanligt att löpare söker sig till andra träningsformer när snön och kylan kommer och plockar upp löpningen igen först när våren är här. Men håller man mer eller mindre exklusivt på med löpning kan det lätt hända att man inte tränar lika mycket och en del av de framsteg man gjort under året riskerar att gå förlorade. Kan man dock lära sig att löpa även under vintern så löser man ju helt klart detta problem.

Alla som är van att köra sina löpningspass i lite vilka träningskläder som helst kan finna sig behöva ta en liten shoppingtur innan det är dags att ta sin första vinterrunda. Precis som vid så många andra utomhusaktiviteter under vintern är det bra att förlita sig på lager på lagerprincipen.

Allt börjar så klart med underkläderna och bäst material är ylle eller polyester, och de bör vara tunna och åtsittande. Fleece eller ylle fungerar bra som ett mellanlager då dessa kan isolera bra. Ytterplagget är till för att skydda mot vind och här fungerar det utmärkt med en klassisk löparjacka. Mössa och vantar är också ett måste blåser det riktigt kallt ute kan man behöva en skaljacka och ett par överdragsbyxor också.

För att ytterligare hjälpa till att hålla kroppen varm bör man inte springa långa pass i lugnt tempo. Det är bättre att hålla sig till korta rundor och medelhögt tempo. Vinden skyndar också på nedkylningen har man möjlighet är det bra att springa i lä, till exempel i skogen. Har man behov av intensiva pass är det bäst att göra dessa på ett löpband.

Alla vet ju också hur det är att andas när det är riktigt kallt ute. En del har problem med uttorkade slemhinnor när det är kallt ute och det gör det obekvämt att andas normalt när man är ute och springer. Som tur är finns det dock alternativ. Läs mer om detta i denna artikel.