4003375-guy-placing-a-tensor-bandage-on-his-feet

När man blivit biten en löparmyggan, är ens största intresse och hobby att springa. Men hur du än tränar teknik och intervaller, finns det några saker som du inte kan lära dig spontant, men som du borde kunna. 

Om du stukar foten

De som springer terräng löper störst risk för detta eftersom den ojämna marken kan lättare leda till felsteg och fall. Att stuka foten innebär att vävnaden runt leden är skadad. Det gör ont att stödja sig på den, men inte så pass mycket att det inte går. Om smärtan känns outhärdlig är det troligare ett benbrott och inte en stukning.

Lägg foten i högläge, stapla upp några kuddar så foten hamnar ovanför hjärtat eller lägg dig på golvet med foten på en stol. Det minskar andelen blod som forsar till foten och tar ned svullnaden. Is kyler ned området och tar också bort svullnad men lägg inte ispåsen direkt på huden, linda in den i en handduk först.

När foten känns okej igen, måste du träna upp styrkan. Så fort du börjar gå normalt börjar träningen, men ta det lugnt med jogging och löpningen till en börja för att försäkra dig om att skadan verkligen har läkt.

Hjärtstopp

Det låter kanske dramatiskt för en löpare att kunna hjärt- och lungräddning, men de som springer som hobby anstränger hjärtat minst lika mycket som de med trånga artärer. Plötsligt hjärtstopp är inte så ovanligt under större lopp och långa träningspass. I den länkade artikeln överlevde löparen, men det är ovanligt. Ungefär 10 % av de som drabbas av hjärtstopp får hjälp i tid och överlever. Det är tyvärr mycket vanligare att personen avlider.

Du som löpare möter många andra i joggingspåret. Att gå på första hjälpen utbildning kan en dag göra dig till hjälte. Om en annan löpare drabbas av hjärtstopp, kan du vara personen som räddar hans eller hennes liv.