Att träna sin kondition är i ärlighetens namn något som är väldigt jobbigt att komma igång med, ännu jobbigare är det att få kontinuitet på träningen. Efter detta går det dock lite lättare. Vi ska ge några tips på hur löpningen blir roligare.

Löpare

Rätt utrustning

Att ha rätt utrustning kan för en del göra en stor skillnad i hur tråkigt eller jobbigt det är att springa. Tar man på sig kläder och annan utrustning som är specifikt ämnade för just löpning så ger man sig själv bättre förutsättningar.

Exempelvis: byt ut dom gamla Intersportstrumporna och Second Hand-skorna mot riktiga löparstrumpor och löpardojor med god dämpning och som lämpar sig för den terräng du ska springa på. Detta gör att du kommer att få mindre ont än du eventuellt skulle ha fått, och det kommer att gå lättare att springa. Vill du läsa om bra produkter för löpning så rekommenderar vi Sportamores löpavdelning där du hittar både information och bra priser på de olika produkterna.

Tävla mot dig själv

Att bara springa kilometer efter kilometer tråkar ut vem som helst. Man vet inte hur långt man sprungit och än mindre hur fort det gått i jämförelse med gången innan. Det vi då föreslår är att du skaffar någon form av löparapp till din Smartphone. Med dessa kan du se hur långt du sprungit, hur snabbt, hur fort det gick varje kilometer och så vidare. Du kan också se på en karta hur du sprungit, så springer du precis samma runda gång efter gång så kan du jämföra mellan gångerna hur snabbt du sprungit. På detta sätt kan du tävla mot dig själv och det blir bra mycket roligare än tidigare.

Tänk på annat

Till sist kommer ett kort tips som bara går ut på att se till att tänka på annat under tiden du springer. Det enklaste är att lyssna på musik, en ljudbok eller någon podcast. Annars finns det säkert mängder av andra sätt att distrahera sig själv från löpningen också.