4393510-winter-trail-running

Temperaturen faller sakta men säkert, inom kort ser man nog lite snö falla. Många är nog under uppfattning att det är dags att byta till andra träningsformer, men löpning går alldeles utmärkt att träna året runt, så länge man är rätt utrustad.

Det är svårt att träna när man är kall och fryser, musklerna och lederna kan lätt börja kännas stela. Därför är det bra att se till att hålla värmen när man far ut och löper under höst och vinter.

Vinden kan snabbt bli ett problem, den gör en kall dag ännu kallare, så en löparjacka är helt enkelt ett måste för dessa årstider. Det finns till och med löparjackor idag med löstagbara ärmar som då snabbt kan göras om till en väst som man då kan fortsätta använda när värmen börjar komma tillbaka något.

Men det är ju inte bara överkroppen som måste skyddas från vind och kyla, benen är ju minst lika utsatta. Här rekommenderar de flesta ett par rejäla löpartights, vanliga träningsbyxor kommer bara att släppa in en massa kalluft genom byxbenen.

Många har säkert hört att man tappar en stor del av kroppsvärmen genom huvudet, men faktum är att man tappar kroppsvärme genom kroppsdelar som är utsatta. Har man ingen mössa blir ju då detta huvudet, men har man inga handskar så kommer värmen att försvinna ut genom händerna istället. Se därför till att täcka så mycket som möjligt.

Mitt i vintern kommer man ju säkert att stöta på både snö och is på underlagen, så det kan vara ett bra idé att läsa på sig hur man bör springa på dessa underlag.

Efter det bör man vara tillräckligt utrustad och informerad för att tackla vädret under månaderna som kommer.